Geplaatst op Geef een reactie

De truttigheid voorbij: Playmarket boodschappentrolleys

Het boodschappenkarretje is niet langer voor bejaarden. Ook jongeren die het zeulen zat zijn worden met kleurige exemplaren gesignaleerd.

’Doe het maar in m’n kleed’ zei een bejaarde kruideniersklant in een boerendorp halverwege de jaren vijftig. Ze hield haar schort op en daarin gingen de levensmiddelen mee naar huis. Veel leveranciers bezorgden de spullen aan de deur en daar had je geen tas voor nodig. De gangbare boodschappentas was nog een onopvallend en vormeloos ding, en tassen op wieltjes waren uiterst schaars en werden voornamelijk gebruikt door ouderen.

Die tijden zijn voorbij, want ook jongeren zijn het nu beu door het gezeul striemen in handen, ontwrichte schouders en tennisellebogen op te lopen. Enkele seizoenen terug zetten internationale toonaangevende modeontwerpers een nieuwe trend door mannequins allerhande koffers en trolleys te laten meevoeren op de catwalk. Mogelijk was dit de aanzet tot het huidige overweldigende aanbod aan gewielde boodschappenkarretjes, die de truttigheid zijn ontstegen.

Rob Veldhuijzen, eigenaar van een tassen- en lederwarenwebwinkel, tassengroothandel en marktkoopman, ziet de nieuwe doelgroep gestaag groeien. „Jonge mensen tussen de 25 en 35 jaar hebben soms schouder- of rugklachten, of willen gewoon niet meer sjouwen. Ze schamen zich niet om met een karretje over straat te gaan en daar spelen fabrikanten handig op in met leuke prints en moderne kleuren.” Schreeuwende kleuren en hysterische dessins lopen overigens minder hard dan de meer rustige en ingetogen exemplaren.

Stevige wielen zijn een must. Maar de voordelige exemplaren voorzien daar niet in. Tussen de categorieën goedkoop, middenklasse en duur zit dus veel kwaliteitsverschil. Voor één of twee tientjes zijn er alleraardigste karretjes verkrijgbaar, althans, voor het oog. Losschietende wieltjes, doorzakkende frames, slappe constructies en slobberige tassen zijn hierbij de meest gehoorde klachten. Doorgaans komen ze uit China en zijn ze merkloos. De middenklasser heeft daarentegen een breder scala aan constructies, wieltjes en inklapmogelijkheden. Voor 40 tot 70 euro koop je een knap wagentje waarop al snel één of zelfs twee jaar garantie wordt gegeven.

Het Nederlandse merk ’Secc’ bijvoorbeeld heeft degelijke trolleys met stevige wielen in diverse uitvoeringen, kleurencombinaties en dessins. Ook het van oorsprong op keukenaccessoires gerichte merk ’Tomado’ voert een kloeke wagen met extra grote wielen, die tevens plaats biedt aan een bierkratje (45 euro). Deze kar kwam als beste uit een test van de Consumentenbond, begin 2007. Dergelijke middenklassers zijn in feite uit de kluiten gewassen boodschappentassen maar dan voorzien van wieltjes.

Sommige merken willen dat beeld juist ombuigen en brengen nieuwerwetse modellen. Die vallen meteen in de hogere prijsklasse. De ’Carrycruiser’ van het Duitse merk Reisenthel bijvoorbeeld is een multifunctionele draagtas en trolley tegelijk (afhankelijk van het dessin: 109-139 euro). Hij lijkt in de verte op de zitkoffer van een hobbyvisser. Tijdens het winkelen kan hij aan het winkelwagentje worden geklikt. Ondanks zijn inhoud (40 liter) is zijn draagvermogen slechts 15 kilo. Dat is erg weinig vergeleken bij een beetje middenklasser die 40 tot 60 kilo aankan. De limousine onder de karretjes is momenteel de ’Go Up’ van het Spaanse ’Playmarket’ (149 euro). Een uiterst stevig model met soepele zwenkwielen, een apart vak voor diepvriesspullen, uitneembare binnentas die in de was kan, en tal van andere snufjes en details. Hij heeft iets weg van een Buggy, maar blijkt favoriet bij ouderen omdat je hem voor je uit duwt in plaats van achter je aan trekt.

Veldhuijzen: „Deze kar kan de rollator niet echt vervangen omdat er geen rem op zit. Maar vooral mensen met rugklachten vinden ’m ideaal, omdat hij zo licht is en goede steun biedt. En de vlotte uitstraling spreekt ook jongeren aan.” Speciaal voor ouderen is er de ’Zit Shopper’: een boodschappenwagen met een uitklapbare zitting. Geschikt voor personen tot 100 kilo. (ca. 100 euro). Sommige wagens zijn uitgerust met meerdere vernuftig geplaatste wielen waarmee stoep en trap moeiteloos genomen kunnen worden. En voor wie binnenshuis of op kantoor voortdurend loopt te slepen met paperassen en andere spullen zijn er inklapbare kratten op wielen voor rondom twee tientjes. Uiteraard ook te gebruiken voor de wekelijkse boodschappen en, naast saai grijs, verkrijgbaar in heldere kleuren. Jammer dat al die handige tassen, niet geschikt zijn om aan de fiets te haken.

Dit artikel verscheen eerder in Trouw.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *